Zasadnicza Szkoła Zawodowa Kęty

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży - na Mazurach

POLSKO – NIEMIECKA WYMIANA MŁODZIEŻY KĘTY – UELZEN

PROJEKT „Kultura i historia – wspólne odkrywanie na Mazurach”

19 ROK WSPÓŁPRACY SZKÓŁ KOPERNIK - HEUSS

Rankiem 12 kwietnia o godzinie 7.10 uczniowie oraz nauczyciele kęckiego Kopernika z pozytywnym nastawieniem spotkali się na dworcu PKP w Kętach. Każdy miał niewielkie obawy przed wyprawą ale cel był jeden – poznanie nowych ludzi oraz dobra zabawa! Tak rozpoczęła się polsko – niemiecka wymiana uczniów Kęty – Uelzen, która trwa już 19 rok.

Po 14-godzinnej podróży dotarliśmy do Olsztyna, gdzie przywitaliśmy się z niemiecką młodzieżą z zaprzyjaźnionej szkoły Theodor – Heuss – Realschule z Uelzen i razem dojechaliśmy na miejsce – do Międzynarodowego Miejsca Spotkań Młodzieży Camp Rodowo na Mazurach. Okolica ujęła każdego z nas. Cisza, spokój, z dala od miejskiego zgiełku (godzina drogi pieszo do centrum wioski). Dookoła las, jezioro Lampasz oraz pola uprawne. Każdy znalazł tam miejsce do odpoczynku.

Zmęczeni ale zadowoleni zakwaterowaliśmy się w pokojach w grupach mieszanych (polsko – niemieckich) i z niecierpliwością oczekiwaliśmy na kolejny dzień. Animatorzy oraz wolontariusze z Niemiec, Hiszpanii, Turcji i Francji przygotowali dla naszej grupy liczne zajęcia integracyjno – językowe, otwierające nas na inne kultury oraz rozwijające kreatywne myślenie. Między innymi reżyserowaliśmy film, przygotowywaliśmy spektakl teatralny, mieliśmy zajęcia w terenie. Każda grupa zaaranżowała także wieczór z narodowymi atrakcjami, dzięki czemu jeszcze lepiej mogliśmy poznać swoje kraje. Po zajęciach odbywały się dyskoteki oraz karaoke. Między zajęciami mieliśmy czas wolny, graliśmy wtedy w karty, piłkę siatkową, lub prowadziliśmy rozmowy w kilku językach przy kominku.

Oprócz zajęć byliśmy na wycieczkach krajoznawczych. I choć pogoda za każdym razem nie dopisała, to cieszyliśmy się swoim towarzystwem. Odwiedziliśmy:

• Sanktuarium w Świętej Lipce, gdzie wysłuchaliśmy koncertu
  • Zamek biskupów warmińskich w Reszlu
  • Skansen w Olsztynku
  • Miasto oraz miasteczko Country w Mrągowie
  • Cmentarz wojenny w Sudwie
  • Starówkę oraz miasto Olsztyn

Ostatniego dnia pobytu zostały rozdane Oscary Camp Rodowo 2012. Każdy z nas miał świetny humor. Cieszyliśmy się ostatnimi wspólnymi chwilami przed wyjazdem.

21 kwietnia o godzinie 4.00 autobusem dojechaliśmy na dworzec PKP w Olsztynie. Tam pożegnaliśmy naszych nowych znajomych z Niemiec i rozeszliśmy się, każda grupa w swoim kierunku. Oczywiście nie obyło się bez łez. Wyjazd był wspaniałym, niezapomnianym przeżyciem! Dzięki niemu mogliśmy sprawdzić swoje umiejętności w posługiwaniu się językami obcymi, zawrzeć nowe znajomości oraz przełamać bariery kulturowe.

Serdecznie dziękujemy Fundacji Rodowo, organizacji Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży w Warszawie oraz naszym nauczycielom, p. Jolancie Klęczar – Horak oraz p. Ewie Piwowarskiej,  za zorganizowanie tego wyjazdu!

Już planujemy program kolejnego projektu. Tym razem chcielibyśmy spotkać się z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec w Golm  nad morzem w Niemczech.